Praktikum školních pokusů A
Cílem předmětu Praktikum Školních pokusů je vybudovat u studentů nezáporný přístup k fyzikálnímu exmerimentu, zejména pak školnímu deminstračnímu experimentu. Studenti by po zvládnutí kursu měli mít přibližnou představu o dostupných pomůckách pro výuku fyziky, možnostech jejich nasazení ve výuce a zvládnout před třídou předvést demonstrační experiment jako podpůrný prostředek výuky fyziky.
Organizace semestru
Těžištěm je samostatná práce studentů ve dvojicích. Dovolí-li to čas, budem provádět mikrovýstupy na konci každé lekce. V polovině semestru a na konci výuky budou studenti předvádět vybrané části z procvičených experimentů před kolegy formou mikrovýstupů.
každý účastník kursu si připraví cca desetiminutový výstup - ukázku toho, jak by zvolený pokus zařadil do výuky. Součástí výstupu by mělo být:
- navázání na předchozí výklad/motivace k provedení pokusu
- vlastní provedení pokusu
- vysvětlení demonstrovaného jevu, příp. diskuse
Mikrovýstup studenti provedou podle vlastnoruční písemné přípravy. Okopírované návody k jednotlivým úlohám nejsou postačující. Kritériem pro posouzení toho, zda výstup byl či nebyl úspěšný je srozumitelnost výkladu (na příslušné úrovni) a věcná správnost. Určujícím kritériem jsou používané učebnice, takže je doporučuji prostudovat.
Zápočet bude udělen po splnění těchto podmínek:
- připravená účast na všech seminářích
- úspěšně vykonaný výstup před kolegy
Během semináře se studentů táži na teoretické pozadí experimentů, které provádějí. Usoudím-li, že nejsou dostatečně připraveni a na semináři tedy bez porozumění pouze dělají, co návod řekne, umožním jim aby svůj i můj čas zabíjeli nějakým vhodnějším způsobem. Takto je z výuky uvolním maximálně dvakrát. Poté ztrácejí nárok na zápočet.
Literatura
Mimo doporučenou literaturu, se kterou se studenti seznámí na semináři nabízím ke stažení skripta:
Opěrný text k PŠP A (zip, 17 MB). Jeho autorem je kolega PaedDr. Václav Heller. Text je rozdělen podle čísel do příslušných úloh.
Také jsou k dispozici scany dílčích návodů k jednotlivým úlohám. Ty doporučuji prostudovat a dělat si přípravy na seminář především podle nich.
