Dnes se mi doslova poštěstilo dozorovat v aule studentské prezentace projektu „Já, občan“.
Tento projekt je stálicí na naší škole a každoročně se v tuto dobu koná v aule rumburského
gymnázia prezentace jednotlivých projektových skupin (já byla přítomna druhým ročníkům
vyššího gymnázia). Byla jsem nadšena výběrem projektových témat, která jsou aktuální a
která se víceméně dotýkají nás všech, občanů (např. dobrovolnictví v domově důchodců,
vybudování knihobudky, šikana, kyberšikana, scamming, poruchy příjmu potravy, domácí
násilí aj.). Bylo úžasné vidět, jak se studenti realizace jejich vlastních projektů zhostili, jaké
cíle si stanovili a jak nakonec projekt sami vyhodnotili. Všechny skupiny kladně hodnotí
nácvik komunikace s veřejností, a ponaučení pro příště vidí v lepším časovém plánování
jednotlivých aktivit.
Kdybych měla jen ve dvou slovech shrnout dojmy z dnešních zhlédnutých prezentací, řekla
bych: „škola života“. Největší přínos vidím v propojení teorie s praxí, kdy studenti prostě jdou
a jednají (píšou maily, telefonují, zakládají skupiny na sociálních sítích, domlouvají termíny,
sepisují smlouvy aj.). Jsem přesvědčena, že tímto získají cenné praktické zkušenosti, které
v učebnicích nenajdou. Souhlasím se slovy učitelů – občankářů – že tento projekt MÁ
SMYSL, a pravdou je, že nejeden výsledek těchto studentských projektů měl pozitivní dopad
na nás, zdejší občany Šluknovského výběžku. Velké DÍKY za váš počin, a jen tak dál…!
Monika Herinková
Letošní práce žáků sekundy a druhého ročníku na projektu „Já, občan“ se skutečně z velké
části vážně povedly. Stále k nám přichází další a další pozitivní zpětná vazba na práci našich
žáků. Dokládá nám to, že projekt má stále svůj smysl a význam, a že je důležité se zapojovat
do veřejného dění nehledě na věk. Samotné závěrečné prezentace projektů byly tentokrát
ozvláštněny návštěvou starosty Starých Křečan pana Františka Moravce, který přišel osobně
poděkovat skupině žaček ze 7.A, které v loňském školním roce v rámci tohoto projektu
pomáhaly s přípravou rekonstrukce pramenů Mandavy. Pan starosta vyzval všechny
přítomné žáky, aby dále pokračovali v těchto aktivitách a nebáli se oslovovat místní
samosprávy, které jejich aktivitu jistě uvítají. Na závěr zde přikládám seznam letošním
projektů:
Knihobudka – 6.A
Rumburskej legál – 2.D
Od mobilu ke sportu – 2.C
Mentální anorexie – 6.A
Poruchy příjmu potravy – 2.D
Scamstop – 6.A
Šikana – 2.C
Stop – kyš – 2.D
Domácí násilí – 2.C
Dobrovolnictví důchodci – 6.A
Pomoc kočičímu útulku – 2.A
Pomoc záchytným kotcům – 2.A
Zvířata lidem – 2.C
Svačinky – 2.D
Sbírka brýlí pro Afriku – 2.A
Třídění odpadu – 2.A
Tříděný odpad a hodiny – 6.A
Atletika pro předškolní děti v MŠ – 2.A
Duševní zdraví na školách – 2.A
Marek Simandl