Search

Budoucnost podnikání v ČR

Reflektujeme budoucnost podnikavosti: Můj pohled z panelové diskuse

Ve čtvrtek 17. října 2024 jsem měl možnost vystoupit na konferenci Podnikavá budoucnost
Česka, kterou pořádala agentura CzechInvest ve spolupráci s Asociací podnikavé Česko. Jako
učitel z Gymnázia Rumburk jsem se zúčastnil panelové diskuse o tom, jak posílit podnikavost
v České republice a jak mohou regionální projekty přispět k rozvoji kompetence k
podnikavosti mezi mladými lidmi.
Jedním z klíčových témat mého vystoupení byla role školství při rozvoji podnikavosti. Jsem
přesvědčen, že právě školy mají zásadní úlohu v přípravě mladých lidí na výzvy 21. století.
Nejde jen o to, aby se studenti učili základní vědomosti, ale také o rozvoj schopností, které
jsou nezbytné pro úspěšný profesní život, ať už budou sami podnikat nebo budou
v zaměstnaneckém vztahu – například řešení problémů, kritické myšlení a odvahu pustit se do
neznámého.
Na konferenci jsme diskutovali o projektu Podpora podnikavosti v regionech. Díky
spolupráci s DEX Innovation Centre v Liberci využíváme na naší škole program Innoschool,
který je právě cíleně zaměřen na rozvoj podnikavosti mezi studenty.
V naší diskusi se zástupci Karlovarského kraje a Vysočiny jsme se shodli, že každý region má
svá specifika, ale přesto je zde velký prostor pro spolupráci mezi školami, veřejnými
institucemi a soukromým sektorem. To, co funguje v jednom regionu, může být adaptováno i
jinde, pokud budeme ochotni sdílet zkušenosti a otevřít se vzájemné spolupráci.
V rámci diskuze jsem se snažil poukázat na to, že Gymnázium Rumburk se snaží podporovat
kompetenci k podnikavosti všemi možnými způsoby a dost často i v různých předmětech.
Typickým příkladem jsou různé druhy projektové výuky, které vyloženě cílí na to, aby žáci
přišli s nějakou inovací či kreativním řešením, naučili se spolupráci ve skupině, čelně si
rozdělovali úkoly atp. Dále pak samozřejmě využíváme již zmíněný program Innoschool, ale
též jsme zapojeni do projektu Erasmus+ s názvem Udržitelné podnikání. Naši žáci mohou též
podstoupit výzvu Mezinárodní ceny vévody z Edinburghu (DofE), jež patří mezi zakladatele
Asociace podnikavé Česko. Jako výborný příklad samostatné podnikavosti našich žáků jsem
uvedl, že byli iniciátory založení Studentského parlamentu Ústeckého kraje.
Průběh celé konference mě utvrdil v tom, že máme před sebou velký potenciál stát se zemí,
kde se podnikání a inovace budou těšit podpoře na všech úrovních. Klíč k tomu vidím v
propojení školství, státní správy a podnikatelského sektoru. Pokud budeme společně pracovat
na vytváření prostředí, kde se podnikavost bude rozvíjet od školních lavic až po reálný
byznys, budeme mít šanci posunout naši ekonomiku a společnost kupředu. To jsou ale
všechno výzvy následujících let.
Mgr. Marek Simandl