Search

Anglický blokprojekt s novými tvářemi

„Blokprojekt AJ“ je jednodenní projektový den určený studentům maturitních ročníků Gymnázia Rumburk. Klade za cíl prohloubit u studentů znalosti anglického jazyka i v odborných oblastech. V minulých letech byl tento projekt koncipován tak, že studenti si během projektového dne rozšiřovali své jazykové dovednosti v oblasti korespondující s jejich „blokem“, na který se od druhého ročníku SŠ rozhodli zaměřit (tj. blok humanitní, jazykový, matematicko-technický, nebo přírodovědný).

Letos jsme se rozhodli pozměnit koncept projektu a k účasti přizvali dva vysokoškolské pedagogy. Naši myšlenku podpořily a pozvánku na účast v projektu přijaly dvě osobnosti z Univerzity Karlovy: PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. (působí na Ústavu anglického jazyka a didaktiky Filozofické fakulty Univerzity Karlovy, zabývá se didaktikou anglického jazyka a vzděláváním budoucích učitelů) a PhDr. Petra Kacafírková (pracuje na Katedře anglického jazyka a literatury PedF UK a na katedře psychologie se věnuje doktorskému studiu, její výzkum je zaměřen na lexikálně orientovanou výuku a psychologické aspekty osvojování si cizího jazyka).

Blokprojekt AJ se konal ve středu 15. 2. 2023. Studenti – maturanti – byli rozděleni do dvou skupin, přičemž každá skupina strávila dvě vyučovací hodiny na přednášce/diskuzi s Tomášem Gráfem na téma „Jak se učit cizí jazyky“ a na dvouhodinovém workshopu Petry Kacafírkové s názvem „Leximapping“.

Kdo jiný by měl zhodnotit projekt než zúčastnění studenti? Zde je příspěvek studentky Kristýny Gallové, která blíže popisuje průběh celého projektového dne: „Blokový projekt byl velice zajímavý. Bylo dobré, že se skládal ze dvou částí. První, spíše přednáška, byla velice inspirující. Pan Gráf byl opravdu profesionál, a i když přednášel kompletně v angličtině, díky jeho srozumitelné výslovnosti jsme neměli problém porozumět většině přednášky. Myslím, že nás pan Gráf opravdu inspiroval k zdokonalování angličtiny. Pro mě osobně to byla velká zkušenost. Líbilo se mi i to, že s námi dokázal diskutovat. Byla to tedy taková otevřená diskuze odborníka a studentů. 

Druhá část byla spíše praktická. Paní Kacafírková nám představila metody učení se cizích jazyků formou hry. Vyzkoušeli jsme si překládání textu ze smyšleného jazyka. Nebylo to nejjednodušší, ale určitě nám to ukázalo, jak těžké překládat a pamatovat si spoustu slovíček a gramatiky v krátkém čase. Ukázala nám svůj projekt, aplikaci Leximapping, která pomáhá k procvičování slovíček v různých jazycích. Aplikace je velice užitečná, protože si můžete slovíčka procvičovat různými způsoby.

Celkově bych celý blokový projekt hodnotila velice kladně. Pro všechny, kteří by například chtěli dál studovat nějaký cizí jazyk, nemusí to být jen angličtina, byl projekt nabitý přínosnými informacemi. Osobně jsem nevěděla, co od projektu čekat, ale nakonec si myslím, že mi to obohatilo moje znalosti angličtiny o důležité informace.“

Pro ucelený obraz hodnocení projektu jsme požádali o reflexi i oba přednášející. PhDr. Tomáš Gráf Ph.D. velmi ocenil angažovanost místních angličtinářů: „Organizace této aktivity byla skvělá a zájem angličtinářů příkladný.“ Rovněž ocenil i následnou vřelou debatu s angličtináři v rumburské kavárně. Dle jeho slov „zdejší učitelé AJ přemýšlejí o tom, jak dobře učit, jak přepracovat ŠVP, aby co nejvíce reflektoval současné potřeby studentů, a celkově projevují velký zájem o svůj obor.

PhDr. Petra Kacafírková shrnuje svoji účast na Blokprojektu následovně: „Ráda bych poděkovala za příležitost vést pro studenty na vaší škole workshop týkající se psychologických aspektů osvojování si cizího jazyka a možnost představení nástroje pro lexikální učení – Leximapping. Bylo pro mě potěšením vidět, jak se studenti zapojují do aktivit a jsou otevření novým přístupům a technikám. Příjemným překvapením bylo setkání s komisí angličtiny v kavárně po skončení projektu, které umožnilo neformální výměnu názorů a zkušeností. Ještě jednou děkuji paní ředitelce za vřelé přijetí, všem milým kolegům z anglické sekce, především pak hlavní organizátorce akce, Monice Herinkové, za příležitost spolupracovat s vámi, a těším se na případnou další spolupráci. Třeba se v budoucnu s některými studenty, kteří uvažují o kariéře učitelství či psychologie, setkáme u nás na Pedagogické fakultě UK v Praze!“

Co k tomu dodat na závěr? Snad jen to, že nadšení z této nové podoby projektu sdílejí i všechny vyučující angličtiny našeho gymnázia a že navázané kontakty s pedagogy UK Praha chceme udržovat, aby se obdobná akce mohla v budoucnu na naší škole zopakovat.

Za komisi AJ Gymnázia Rumburk
Monika Herinková

Autor fotek: Petr Číla